top of page
Forfatterens bildeKristian Fauske

Å lykkes med digitalisering har blitt for dyrt og komplisert

Oppdatert: 24. jan.




Etter å ha jobbet med IT-ledelse i norsk næringsliv i flere år har jeg selv følt på kroppen hvor komplisert og dyrt det kan være å lykkes med å ta i bruk ny teknologi for å skape forretningsverdi.


For store selskaper som Telia, Equinor eller DNB, med evnen til å tiltrekke seg talent og bygge store interne teknologimiljøer, er det enklere. De har ressurser og tid til å finne optimale løsninger og skape verdi.


Men hva med alle oss andre?


De fleste ledergrupper har digitalisering og bruk av ny teknlogi som et strategisk fokusområde for å møte økende konkurranse og pressede marginer. De ser at de må bli mer effektive gjennom automatisering, møte kunden på en mer smidig og moderne måte og ikke minst jobbe på en mer agil måte for å øke innovasjonstakten. En slik strategi krever penger, tid og evnen til å tiltrekke seg den rette kompetansen. Hva gjør du hvis du har begrenset med kapital å investere, ingen tid å miste og du ikke klarer å tiltrekke deg det beste IT-talentet?


Denne utfordringen gjør at mange norske, mellomstore bedrifter bruker tid og ressurser på digitalisering uten å egentlig skape økt konkurransekraft og en bedre bunnlinje.


Spørsmålet blir, hva burde de gjøre?


La oss se nærmere på de to vanligste strategiene for digitalisering og bruk av ny teknologi.


 

Strategi 1 - bygg kompetansen internt



Er digitalisering og bruk av ny teknologi en strategisk prioritet for dere? Har dere tilstrekkelig kapital, tålmodighet og klarer å tiltrekke dere den beste IT-kompetansen? Da burde dere bygge opp et internt teknologimiljø.


Et internt teknologiteam gjør at teknologikompetansen kommer tett på drift, lærer seg kulturen og smitter over på resten av organisasjonen. Om du lykkes med denne strategien kan du få en fantastisk smidighet og løftekraft som gjør deg rustet for fremtidens konkurranse.


Dette høres fantastisk, ut, så hvorfor gjør ikke alle det?


Å bygge et internt teknologimiljø krever først og fremst store investeringer som bindes opp over tid. En god IT-utvikler med 3-4 års erfaring vil som regel koste deg mellom 1 000 000 - 1 200 000 NOK årlig inkludert sosiale kostnader1.

Et team som dekker de viktigste kompetanseområdene vil for mange bedrifter være på minst 5 medlemmer. Det gir deg en årlig kostnad på mellom 5-6 millioner kroner, før vi i det hele tatt har begynt å snakke om investering i software og innleie av spesialkompetanse som ikke dekkes av teamet. Spesialkompetanse koster fort 1 500 NOK per time, ikke helt gratis.


Men penger er ikke alt. Har din bedrift og din bransje en tiltrekningskraft som gjør at de flinkeste IT-talentene faktisk takker ja til å jobbe hos deg? Det er ingen selvfølge. Det er stor mangel på kvalifisert IT-kompetanse i Norge, og de flinkeste hodene kan velge og vrake i jobbtilbud. Mange velger å gå til de store IT-konsulenthusene eller begynne i de store selskapene som kan friste med brede IT-miljøer, en kjent merkevare og en lønn godt over gjennomsnittet.


 

Strategi 2 - bruk IT-konsulenter



På grunn av disse utfordringene vurderer mange konsulentbruk. Dette gir deg en garanti for at du får kvalifiserte utviklere som er eksperter på teknologien du skal ta i bruk, samtidig som konsulentbruk gir deg en fleksibilitet til å å kutte kostnader ved behov. Denne fleksibiliteten mistar men med en fast, intern teknologiavdeling.


Men dette er en medalje med en ikke ubetydelig bakside. Konsulentbruk er svindyrt, spesielt om du skal ha et helt team inne over tid. Et team på fem vil koste deg mer enn det dobbelte, altså godt over 10 000 000 NOK i året, med andre ord uaktuelt for svært mange bedrifter.


Selv om du er villig til å betale prisen, eller kanskje en nedskalert versjon, står du foran betydelige utfordringer. En nedskalert versjon gir deg ikke løftekraften du trenger, og du står fort igjen med en fin plan for å komme dit du vil, men uten å ha gevinstrealisert noe som helst.

Samtidig står IT-konsulentene på utsiden av ditt selskap og din kultur. Det betyr at du ikke klarer å få teknologikompetansen tett nok på drift, skape begeistring og forståelse internt i organisasjonen.



 


En hybrid løsning - fleksible teknologiteam som jobber med deg som en langsiktig partner


Hva om du kunne fått ditt eget teknologiteam men beholdt fleksibiliteten og spisskompetansen til konsulentene, uten å betale mer?


Dette er formelen til Avinto.


Vi vet gjennom erfaring hvor viktig det er at teknologiteam forstår problemstillingene drift står ovenfor og samtidig har den teknologiske ekspertisen til å se hvor mulighetene ligger. Derfor bygger vi et team med skreddersydd kompetanse til akkurat de utfordringene du står ovenfor.


Teamet ledes av en person med bred erfaring innen teknologiledelse. Jobben hens er å forstå din kontekst, visjon og utfordringer, og oversette dette til konkrete prosjekter og oppgaver som utviklerne gjennomfører.


Mens våre teamledere alltid er i Norge, befinner vår utviklingsavdeling seg i Kathmandu, Nepal. Vi over tid bygget opp et miljø som har blitt vant til å jobbe sammen med norske team for skandinaviske kunder på en måte som gir raskt utvikling, få misforståelser og en leveringsevne vi er stolte av.


Å være i Kathmandu gjør at vi kan velge utviklere fra øverste hylle, siden lønnskostnadene er lavere enn i Norge. Den norske kunden vil merke at teamet består av de aller flilnkeste utviklerne i bransjen, selv om all kommunikasjon skjer med den norske teamlederen.


Denne strukturen gjør at du uten ekstra kostnader kan skalere opp og ned teamet avhengig av behov. Det gir deg en enorm fleksibilitet til å rask skalere opp når det trengs eller redusere kostnadene i perioder hvor du ønsker lavere aktivitet eller å pause arbeidet helt.




Skrevet av: Kristian Fauske, 16/01/2024


+47 95070713

















153 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page